Klicka på en fråga och få fram svaret.
Möjlig lösning
Koppla kontakten för MV2 med den valbara 12VDC till strömuttaget bakpå MV2 och anslut därefter strömadaptern till ett lämpligt eluttag för att använda MV2 och ladda batterierna. I annat fall, ta bort de urladdade batterierna och ersätt dem med fulladdade batterier och lägg de urladdade batterierna i en extern laddare för laddning.
Säkerställ att vågplattformen inte vidrör ett intilliggande objekt.
Har du följt erforderliga driftprocedurer?
Se avsnittet om fel och statusdisplayer.
Den digitala längdstången var inte i sin startposition innan MV2 sattes på. Det inre glidröret måste vara helt nere inuti det yttre, stationära röret och huvudstycket vikt platt mot det stationära röret innan du sätter på MV2.
Möjlig lösning
Om det är Alkaline-batterier, ta bort dessa och sätt dit nya.
Om det är Ni-Cad eller NiMH-batterier, ta bort dessa och ersätt med fulladdade batterier eller ladda upp dem med en extern batteriladdare.
Har indikatorn blivit kalibrerad?
Säkerställ så att vågen inte rör ett närliggande objekt.
Kontrollera viktcellernas kabelinkoppling.
Har rätt användningsprocedur genomförts?
Läs igenom avsnittet Visning för fel och status och säkerställ att meddelandet O CAP inte visas. Om så är fallet och vågen inte är lastad, genom för kalibreringsproceduren.
Testet A1CNow SJÄLVKONTROLL kan utföras när som helst på dagen. Ingen fasta krävs. Du kanske vill köra testet samtidigt som du gör ditt blodsockertest.
Prova med att tvätta händerna i varmt vatten. Varmvatten bidrar till att öka blod ödet för ett bättre ngerstick. Du kan också massera ngret före ngersticket.
Håll pipetten horisontellt eller i 45° vinkel i förhållande till bloddroppen. Vidrör spetsen försiktigt vid bloddroppen och låt röret fyllas. Det stoppar automatiskt när det är helt fyllt.
Tryck på ditt nger för att få mer blod. Vidrör återigen spetsen försiktigt vid bloddroppen och låt röret fyllas. Du kanske måste sticka om ngret för att få det blod som behövs. Om pipetten inte fylls, kontakta kundtjänst.
Torka försiktigt av pipettens spets med papper eller en servett. Om lite blod kommer ut när du gör detta, rör försiktigt vid bloddroppen med spetsen för att återfylla pipetten.
Kontakta kundtjänst.
Se till att kassetten är vänd åt rätt håll när du för in den. Koden ska vara överst när du för in kassetten i monitorn.
Kassera en kassett som har varit öppen i mer än 2 minuter. Felaktiga resultat kan erhållas. Använd i stället den andra kassetten.
Använd inte kassetten. Spara förpackningsmaterialet och kontakta kundtjänst.
Ta ut kassetten. För in den igen tills den ”klickar”. Om monitorn fortfarande inte sätts på innebär detta att den kan ha ett problem och inte kan användas. Kontakta kundtjänst.
Kontakta kundtjänst.
”QCOK” innebär att monitorn fungerar korrekt. Siffran du ser är ditt A1C-resultat. Skriv in ditt resultat i Resultatloggen i Snabbguiden. Monitorn visar resultat i 60 minuter och stängs sedan av automatiskt.
Granska ditt resultat med din läkare.
Se avsnittet Felsökning. Du kan också kontakta kundtjänst.
När du har skrivit in ditt resultat kan du kassera den använda pipetten, shakern och kassetten med ditt hushållsavfall. Dessa delar kan endast användas en gång. Observera att lansetten också är en del för engångsbruk.
Spara monitorn för ditt andra test. Monitorn visar ”01TL” för att tala om att det är ett test kvar. När monitorn visar ”00TL” innebär detta att du har använt båda testerna. När du har använt det andra testet kan du kassera monitorn med ditt hushållsavfall.
Orsak: Språket är felaktigt inställt.
Lösning: Stäng av mätaren. Se avsnitt IV, Inställning – Inställning av språk.
Orsak: Datum och tid är felaktigt inställt.
Lösning: Se avsnitt IV, Inställning av tid och datum.
Orsak: Mätaren behöver rengöras.
Kontrollmätstickan är smutsig eller skadad.
Lösning: Rengör mätsticksfönstret med en ren, fuktig och luddfri tygduk eller servett.
Använd en annan kontrollmätsticka.
Om det fortfarand visar FAILED, ring inköpsstället eller MedCam AB.
Orsak: Testet utförs i direkt ljus eller utomhus.
Lösning: Gör testet inomhus, inte vid fönster eller direkt under en lampa.
Orsak: MEMo Chipet är skadat.
Lösning: Använd ett annat MEMo Chip med samma Lot-nummer.
Orsak: För lite blod eller vätska har applicerats på mätstickan.
Lösning: Gör om testet med en ny mätsticka och se till att rätt mängd blod appliceras.
Orsak: Mätaren är ny eller så har språket inte blivit inställt.w
Lösning: Följ instruktionerna för inställning av språk.
Orsak: Testet som skall utföras med MEMo Chipet kan inte utföras på mätaren.
Lösning: Kontrollera MEMo Chipet och se till så att rätt MEMo Chip används. Kontakta inköpsstället eller MedCam AB.
Orsak: Mätarens temperatur är lägre än tillåtet för att kunna analysera.
Lösning: Flytta mätaren till ett varmare ställe och vänta till mätaren har rätt temperatur.
Orsak: Mätarens temperatur är högre än tillåtet för att kunna analysera.
Lösning: Flytta mätaren till ett svalare ställe och vänta till mätaren har rätt temperatur.
Orsak: MEMo Chipet är felaktigt isatt eller skadat.
Lösning: Sätt i samma eller nytt MEMo Chip på rätt sätt.
Orsak: Mätstickornas utgångsdatum är passerat, fel MEMo Chip sitter i eller så är mätarens datum fel inställt.
Lösning: Kontrollera mätstickornas utgångsdatum och se till att rätt MEMo Chip sitter i. Kontrollera mätarens datum – se instruktioner.
Orsak: Batterierna behöver bytas.
Lösning: Byt ut batterierna mot 2 st nya AAA-batterier. (Tester går inte att utföra innan batterierna är utbytta.)
Orsak: Mätstickan är inte rätt isatt eller togs bort innan testet var slutfört.
Lösning: Gör om testet med en ny mätsticka.
Orsak: Lipidpanelens triglyceridresultat är 4.52 mmol/L eller mer.
Lösning: Ingen åtgärd krävs. LDL kommer inte att beräknas då triglyceriderna är 4.52 mmol/Leller mer.
Orsak: Printerfunktionen har blivit avbruten.
Lösning: Skriv ut resultatet från minnet (menyn MEMORY) eller gör ett nytt test.
Orsak: Kabeln är fel isatt. Printerns lock är inte stängd på rätt sätt. (Printerns indikatorlampa lyser rött.)
Etiketter / papper saknas.
Lösning: Kontrollera alla kontakter. Skriv ut resultaten från minnet.
Stäng printerns lock på rätt sätt och se till så att indikatorlampan lyser grönt. Skriv ut resultaten från minnet.
Se skrivarens bruksanvisning.
Orsak: Mätstickorna förvaras på fel sätt.
Lösning: Gör om testet och använd en mätsticka från en annan burk. Gör kontrolltester med kontrollvätskorna, för att se att resultaten ligger inom gränsvärdena.
Orsak: Batterierna är defekta.
Lösning: Byt batterier.
Orsak: Mätaren förvarad på fel sätt.
Lösning: Kontrollera så att mätaren inte blivit utsatt för höga eller låga temperaturer eller fuktighet och gör om testet.
Orsak: Mätsticksfönstret är smutsigt.
Lösning: Rengör mätsticksfönstret.
Orsak: MEMo Chipet har inte samma Lot-nummer som mätstickorna.
Lösning: Använd MEMo Chip och mätstickor med samma Lot-nummer.
Orsak: Resultatet är lägre än mätarens lägsta testvärde.
Lösning: Gör om testet. Gör kontrolltester med kontrollvätskorna, för att se att resultaten ligger inom gränsvärdena.
Orsak: Resultatet är högre än mätarens högsta testvärde.
Lösning: Gör om testet. Gör kontrolltester med kontrollvätskorna, för att se att resultaten ligger inom gränsvärdena.
Orsak: Resultatet kan inte visas pga. ett värde saknas för beräkningen. Resultatet är utanför mätarens gränsvärden.
Lösning: Gör om testet. Gör kontrolltester med kontrollvätskorna, för att se att resultaten ligger inom gränsvärdena.
Orsak: Språk har ställts in felaktigt.
Lösning: Stäng av analysatorn. Se avsnitt lll. Förberedelser – Så här återställer du Språk.
Orsak: Datum och tid har inte ställts in på rätt sätt.
Lösning: Se avsnitt lll. Förberedelser – Så här ställer du in datum och.
Orsak: Analysatorn måste rengöras. Kontrollera om remsan är smutsig eller skadad.
Lösning: Torka av testremseöppningen med en ren, fuktig och luddfri duk. Använd reservkontrollremsan. Om kontrollremsan fortfarande blir underkänd ringer du till kundtjänst.
Orsak: Testet utförs i direkt ljus eller utomhus.
Lösning: Gör testet inomhus, på avstånd från fönster och från direkt lampljus.
Orsak: MEMo Chip® är felaktigt.
Lösning: Använd ett annat MEMo-chip från samma parti.
Orsak: Otillräcklig mängd prov har tillsatts testremsan.
Lösning: Testa igen med en ny testremsa och se till att rätt volym av provet används.
Orsak: Analysatorn är ny eller så har språkalternativ inte ställts in.
Lösning: Följ bruksanvisningens anvisningar om hur språk ställs in.
Orsak: Det test som valts av det MEMo-chip som är installerat kan inte köras på analysatorn.
Lösning: Kontrollera MEMo-chipet och se till att rätt MEMo-chip är isatt. Ring kundtjänst.
Orsak: Analysatorns temperatur är lägre än godtagbar drifttemperatur.
Lösning: Flytta till varmare miljö och testa efter att analysatorn har nått rätt temperatur.
Orsak: Analysatorns temperatur är högre än godtagbar drifttemperatur.
Lösning: Flytta till godtagbar miljö och testa efter att analysatorn har nått rätt temperatur.
Orsak: MEMo-chipet är inte isatt ordentligt eller så är det felaktigt.
Lösning: Sätt i samma MEMo-chip eller ett nytt ordentligt.
Orsak: Testremsorna har gått ut, fel MEMo-chip är isatt eller datum är felaktigt inställt.
Lösning: Kontrollera testremsornas utgångsdatum och se till att rätt MEMo-chip är isatt. Kontrollera datuminställning – se avsnitt III., Förberedelser – Så här ställer du in datum och tid.
Orsak: Batterierna behöver bytas.
Lösning: Byt ut alla batterier mot nya AA-batterier av hög kvalitet. (Analysatorn kör inga tester förrän batterierna har bytts ut.)
Orsak: Testremsan hade inte satts i ordentligt eller avlägsnades innan testet hade avslutats.
Lösning: Testa igen med en ny testremsa.
Orsak: Skrivarfunktionen har avbrutits.
Lösning: Skriv ut resultat i MINNET eller testa igen.
Orsak: Kommunikationskabeln har inte anslutits på rätt sätt.
Lösning: Kontrollera alla anslutningar. Skriv ut de testresultat som sparats i minnet igen.
Orsak: Skrivarens hölje är inte stängt ordentligt. (Skrivarens indikatorlampa är röd.)
Lösning: Stäng skrivarens hölje ordentligt, och se till att skrivarens indikatorlampa är grön. Skriv ut de testresultat som sparats i minnet igen.
Orsak: Etiketter/papper saknas i skrivaren.
Lösning: Se Skrivarsystem Förberedelser/Driftsystem Anvisningsblad förpackat med skrivaren.
Orsak: MEMo-chipet är felaktigt.
Lösning: Använd ett annat MEMo-chip från samma parti.
Orsak: Provstorleken var inte tillräckligt stor för att testet skulle kunna avslutas och några resultat fås.
Lösning: Upprepa testet/testen och använd rätt provmängd.
Orsak: Testremsorna avlägsnades under testning.
Lösning: Upprepa testet/testen utan att avlägsna testremsan/-remsorna förrän resultat visas.
Orsak: Resultatet är under testets mätområde.
Lösning: Upprepa testet. Kör kontroller och bekräfta att kontrollerna är inom området.
Orsak: Resultatet är över testets mätområde.
Lösning: Upprepa testet. Kör kontroller och bekräfta att kontrollerna är inom området.
Orsak: Resultatet är inte tillgängligt beroende på att ett värde från en beräkning saknas eller för att ett värde är utanför mätområdet.
Lösning: Upprepa testet. Kör kontroller och bekräfta att kontrollerna är inom området.
Orsak: Lipidpaneltriglyceridtestets resultat var 400 mg/dl (4,52 mmol/l) eller högre.
Lösning: Ingen åtgärd behövs. LDL beräknas inte på prover med triglycerider på 400 mg/dl (4,52 mmol/l) eller högre.